Včasih je iz sporočila težko razbrati bistvo: od oglaševalske, politične propagande do kriptogramov v vsakdanjem govoru. Mitja Peček v oddaji ugotavlja, kaj je pesnik želel povedati, in izdaja tisto, kar je želel zamolčati.
Zakonitosti ubesedovanja (sovražnega) govora o določenih (osovraženih) družbenih skupinah so stare in predvidljive: selekcionirano ter tendenciozno poročanje in komentiranje, stereotipno grupiranje, etiketiranje … in kočno: razčlovečenje.
3 min • 30. 05. 2019
Ker dizajnerski voziček za 1.500 evrov dandanes ni nič tako zelo posebnega ... predvsem pa – ni dovolj.
2 min • 16. 05. 2019
Gre za razmeroma redke primere v javnem diskurzu, ko avtor sporočila v resnici niti najmanj ne skriva svojih (kontroverznih) pogledov na svet. Tako tudi pri nedavnem napadu na “privilegije” invalidov v kolumni astrologinje Eme Kurent ni prav zahtevna naloga ugotoviti, kakšen odnos ima do te ranljive družbene skupine. Pa vendar: če nam ni samo do obkladanja avtorice z žaljivkami, če želimo argumentirano ovreči nekatere njene sporne izjave, se lahko za začetek – torej namesto tega, kaj je pesnica želela povedati – vprašamo, kaj posamezni deli zapisanega v resnici pomenijo.
3 min • 09. 05. 2019
Od hiperbol do metafor, od pretiravanja do resničnih vsebinskih nedoslednosti. Prevajali smo bolj ali manj ustaljene žargonske fraze športnega žurnalizma in pripravili minislovarček.
4 min • 25. 04. 2019
Prevajamo, kako prepričljivo izžarevati profesionalnost, organiziranost, ugled in moč v komunikaciji z nekom, ki ima identične cilje. Od prvega vtisa – izbire obleke, stiska roke in pozdrava – do drugih raznovrstnih in domiselnih načinov, kako pri poslovnih partnerjih ustvariti kar se da dober vtis o sebi.
5 min • 18. 04. 2019
V normalščino prevajamo pretenciozne, odvečnih ukrasnih pridevkov in literarnega cukra polne opise jedi z menijev marketinško ozaveščenih gostinskih obratov.
4 min • 11. 04. 2019
Prevajamo, kaj so v resnici želeli povedati v prispevku, ki kavo okliče za čudežni napoj za izboljšanje skupinske produktivnosti.
3 min • 21. 03. 2019
Razvozlavamo pomene sporočil, s katerimi nas bombardirajo naši pametni telefoni: od neutemeljenih teženj po dostopu do zasebnih informacij o nas in naših stikih, ki jih aplikacije seveda nujno potrebujejo za optimalno delovanje, a jih ne bodo zlorabile, ker “jim je mar za našo zasebnost”, do vedno znova pojavljajočih se rdeče sijočih številk, ki nas opozarjajo o neprebranih obvestilih in “novih dogodkih”, ki se kopičijo z vsako sekundo, ko ne buljimo v ekran.
2 min • 14. 03. 2019
Pred dobrim tednom so v Vatikanu sklenili štiridnevno konferenco na temo pedofilije v Rimokatoliški cerkvi. V oddaji Studio City na televiziji Slovenija je o pereči temi spregovoril tudi dr. Janez Juhant s Teološke fakultete v Ljubljani, in postregel s celo plejado izgovorov, poskusov relativizacije, racionalizacije in upravičevanja sistemsko izvajanih in sistemsko prikrivanih grozodejstev nad otroki. Takole bi zvenel – seveda v subjektivni interpretaciji – če bi govoril samo za odtenek bolj neposredno.
3 min • 07. 03. 2019
“Če statistične podatke mučiš dovolj dolgo, bodo prej ali slej priznali,” je nekoč dognal neki ekonomist. Naši politiki to dobro vedo. Ugotavljamo, kaj so s svojimi interpretacijami rezultatov aktualnih javnomnenjskih poizvedb želeli povedati tisti, ki jim na račun največje vladne stranke podpora med volivci upada.
4 min • 21. 02. 2019
Oglaševalci svoja reklamna sporočila radi podkrepijo s kratkimi pričevanji uporabnikov artikla, ki ga prodajajo. Kaj vse lahko razberemo iz spontanih pohval domnevno resničnih zadovoljnih strank?
2 min • 14. 02. 2019
Rumeno časopisje pri svojem bralstvu – zlasti ženski populaciji – neprestano vzbuja in utrjuje prepričanje o nikoli dovolj vitkem in privlačnem telesu. Le par centrimetrov stran z miškinim kazalcem pa oglasi za te in one shujševalne diete, tablete in čudežne maže ponujajo poceni in preprosto rešitev. Kakšno pa je njihovo resnično sporočilo?
3 min • 07. 02. 2019
Intervju z županom je žanr s svojo lastno strukturo, pravili in sporočili. Je izpostavljena stalnica vsakega spodobnega lokalnega ali občinskega glasila. Ampak, kako zastaviti intervju na način, da župan več kot polovico odgovorov začne z “odlično vprašanje”?
2 min • 31. 01. 2019
Novinarje pri študiju učijo, da morajo biti naslovi člankov informativni, jedrnati in nedvoumni. Teorija je teorija. Praksa pa praksa.
2 min • 24. 01. 2019
Včasih je bistvo sporočila težko razbrati: od oglaševalske, politične propagande do kriptogramov v vsakdanjem govoru. Mitja Peček ugotavlja, kaj je pesnik želel povedati, in izdaja tisto, kar je želel zamolčati. Kaj vse je klinični psiholog dr. Andrej Perko v nedavnem intervjuju na Televiziji Slovenija povedal o ženskah (in moških), ne da bi to dejansko izrekel?
3 min • 17. 01. 2019
Kaj vse nam kot suho zlato prodajajo v nepremičninskih oglasih in kakšnih besednih trikov se poslužujejo zasebni ponudniki in nepremičninski agenti, da bi iz kupcev izvlekli največ, kar lahko?
2 min • 09. 01. 2019
Interpretativno obdelujemo nekaj stalnih decembrskih fraz. Z nekaterimi se bomo glede na izkušnje verjetno srečevali še globoko v januar, prav gotovo pa z vsemi spet prihodnjo zimo.
2 min • 03. 01. 2019
Kaj nam v resnici prodajajo organizatorji vedeževalskih in kozmoenergetskih delavnic, ki obljubljajo osebnostno rast ali celo lekcije o tem, kako postati tuzemski medij nadnaravnih agentov, ki upravljajo z vesoljem: t. i. Varuh Življenja na Zemlji?
3 min • 13. 12. 2018
Včasih je bistvo sporočila težko razbrati: od oglaševalske, politične propagande do kriptogramov v vsakdanjem govoru. Zato ugotavljamo, kaj je pesnik želel povedati, in izdaja tisto, kar je želel zamolčati. Kaj imajo v resnici za bregom novi prijatelji na družabnih omrežjih, ki bi radi “samo za minutko” zmotili z vprašanjem, ali nas morda zanima lahek (dodaten) zaslužek z delom za domacim racunalnikom?
3 min • 06. 12. 2018