Matura,finalno dejanje srednješolskega izobraževanja, je že v polnem teku, kljub temu, da je za letošnjimi maturanti dobro leto skrajno neobičajnega poteka šolanja. Čeprav so strokovnjaki, učitelji, dijaki in starši opozarjali, da proces učenja nikakor ni primerljiv, so odločevalci ostali neomajni. Matura poteka z minimalnimi spremembami in ob popolnem neupoštevanju tega, v kako različnih razmerah, okoliščinah in duševnih stanjih so dijaki preživeli več kot leto dni.

Ni pomembno, kako so se zmogli pripraviti, pač pa le ocene, ocene, ocene …

Matura, finalno dejanje srednješolskega izobraževanja, je že v polnem teku, čeprav je za letošnjimi maturanti dobro leto skrajno neobičajnega poteka šolanja. Po začetku epidemije marca 2020 se namreč v šole niso vrnili vse do septembra in tudi takrat le za nekaj tednov. In nato so vse priprave do pomladi letos potekale na daljavo. Čeprav so strokovnjaki, učitelji, dijaki in starši opozarjali, da proces učenja nikakor ni primerljiv, so odločevalci ostali neomajni. Matura poteka z minimalnimi spremembami ob popolnem neupoštevanju tega, v kako različnih razmerah, okoliščinah in duševnih stanjih so dijaki preživeli več kot leto dni. Naša sogovornica, maturantka Lara, se je morala izseliti iz dijaškega doma, v katerem je imela na voljo opremo in učno pomoč, ter se vrniti domov v majhno stanovanje k mami, ki zaradi bolezni potrebuje pomoč, in k očetu, ki jo potrebuje za delo na kmetiji. Še težje je šlo šolanje dijakom, ki niso imeli dobre internetne povezave, in tistim, ki pomoči ob učnih težavah ne zmorejo učinkovito sprejemati prek spleta.

Velikanska pomanjkljivost je bila tudi, da si dijaki niso mogli pomagati niti med seboj, saj sta inštruiranje in pomoč po sedmih ali osmih urah pouka prek zaslona preprosto nevzdržna: iz razredne skupnosti, ki je bila spodbujajoča, so postali množica vse bolj individualnih ekrančkov na ekranu, pravi Lara. Kljub vsemu naštetemu pa maturanti nimajo občutka, da odrasli razumejo, da je priprava na maturo v zadnjem letu, ki obsega del tretjega in večino četrtega letnika, popolnoma neprimerljiva s pripravami, ki so jih imele prejšnje generacije. In da tega, kako drugače je vse, le matura je tako rekoč nespremenjena, dijakom skorajda nihče ne priznava.

Na številne stiske in duševne težave otrok in mladostnikov smo v naših oddajah v zadnjem letu opozorili neštetokrat. Zelo odmevna je bila zadnja oddaja Norost je nadaljevati sistem, ki vse več otrok potiska na rob ali čez, v kateri je psihoterapevt Uroš Metljak podrobneje pojasnil, zakaj se je njihovo združenje odločilo za Urgentni poziv strokovne skupine psihoterapevtov, namenjen vsem, ki še lahko vplivajo na zmanjšanje škode, povzročene otrokom v zadnjem letu. Omenjeni poziv so na spletni strani peticija.online pred dnevi objavili tudi kot peticijo.

Prejšnji teden je poziv vladi k ukrepanju ter podpori duševnemu zdravju otrok in mladih prišel tudi iz NIJZ, kjer so sicer več kot leto dni vse vladne ukrepe – tudi tako dolgotrajno šolanje na daljavo – brez zadržka podpirali.

Jana Vidic