Neki brezimen netopir je kihnil, potem je kihnilo človeštvo, za njim še globalna ekonomija – in avtomobili so izginili. Hočemo povedati, da je do avtomobila danes spet težko priti.

Neki brezimen netopir je kihnil, potem je kihnilo človeštvo, za njim še globalna ekonomija – in avtomobili so izginili. Hočemo povedati, da je do avtomobila danes spet težko priti.

Večino časa smo prepričani, da razvoj vodi naprej, zadnje avtomobilsko leto pa nam je pokazalo, da se je mogoče razvijati tudi nazaj. Poglejmo torej, kako se da z avtomobilom – ne le v filmu – popeljati nazaj v prihodnost.

Tisti nekaj bolj izkušeni poslušalci naše oddaje se še spominjajo časov pred tridesetimi in več leti. Avtomobil je bil več kot le osnovno sredstvo mobilnosti. Več kot le statusni simbol. Bil je kovinski predmet poželenja in ljudje so počeli najneverjetnejše reči, da so se dokopali do sreče na štirih kolesih. Avtomobilov ni bilo! Oziroma so bili, ampak povpraševanje je nekajkrat presegalo ponudbo. Ali je imel bodoči lastnik denar ali je bil revež, to sploh ni bilo bistveno. Tudi z vrečo denarja si moral na čudež iz Kragujevca več kot leto dni stati v vrsti.

In potem se je pripeljala avtomobilska osamosvojitev. Po nekaj pretresih smo začeli avtomobile kupovati tako enostavno kot vroče žemljice. »Prišel, videl, kupil,«  je postal prodajni model novih časov in izbirali smo ne le znamke ter modele, temveč tudi barve, opremo, dodatno opremo ter celo agregate in menjalnike. Ob tem smo na še tako eksotično željo ali muho čakali največ teden dni, v večini primerov pa smo avto še toplega odpeljali s police.

Potem se je zgodilo, česar ni pričakoval nihče. Neki brezimen netopir je kihnil, potem je kihnilo človeštvo, za njim še globalna ekonomija – in avtomobili so izginili. Hočemo povedati, da je do avtomobila danes spet težko priti. Čaka se. Včasih več, včasih manj, a želje so se ponovno morale prilagoditi osnovnim potrebam. Srečni smo, če avtomobil dobimo, in dosežki prostega trga ter konkurenčnega boja so po večini šli v franže.

Kako smo se odzvali potrošniki?

Mi starejši smo se zgolj spomnili preteklih časov, mladim, ki so potrošništvo pili z materinim mlekom, pa je nastala situacija povsem nerazumljiva. In nevzdržna. Avtomobilska industrija, še pred dvema letoma mogočna in monolitna, se je zamajala v temeljih, in namesto da bi se ukvarjali z rešitvami, se fantje gredo delniške vojne, marketinške strategije in plačevanje odškodnin za bogve katere grehe vse.

In kot se rado zgodi, si industrija sama koplje jamo … Zrušil se je, ali pa se bo v kratkem, še en temeljni postulat mobilnosti za naslednja desetletja. Toliko opevan električni avtomobil, ki tehnološko napreduje bolj po polžje, marketinško pa s svetlobno hitrostjo, pada pod udarci nerazumnega draženja električne energije. Eden osnovnih argumentov električnih vozil – poceni vožnja na račun poceni električne energije – se je z lanskim dvigom elektrike sesul kot hišica iz kart. Ali se bomo kupci in potrošniki odločili za nakup električnih vozil samo zato, ker želimo obvarovati planet, pa čeprav bo vožnja z njimi stroškovno enaka ali pa celo dražja, kot je s klasičnimi vozili, pa bomo videli – morda že v letu 2022.

Videli oziroma slišali, če boste tudi v prihodnje ostali zvesti poslušalci sobotnih minut o mobilnosti na Valu 202.

Janez Martinčič