O zagatah pri pridobivanju digitalnih potrdil smo pretekli teden že veliko govorili, ob tem pa pozabljamo, da je tudi dostopnost do preostalih storitev upravnih enot katastrofalna. Več naših poslušalcev nas je opozorilo, da je že naročanje tako prek telefona kot elektronske pošte misija nemogoče, na termine pa se na najbolj obleganih upravnih enotah čaka tudi po teden, dva in več. Mnogi se zato, da se prijavijo na vozniški izpit ali naročijo nove dokumente, odpeljejo na druge konce Slovenije, do manj obremenjenih upravnih enot. Ali so te zmede res krive samo korona in omejitve do dostopa upravnih storitev ali pa je to posledica slabega načrtovanja dela na upravnih enotah? Ni namreč skrivnost, da samo letos poteče veljavnost kar 240 tisoč osebnim izkaznicam, največji delež prav v tem preddopustniškem obdobju. Kako preprečiti popoln razpad sistema drugo leto, ko bo treba zamenjati rekordnih več kot pol milijona osebnih izkaznic in potnih listov?

Gregor Virant: Država bi morala ravnati tako, da je za uporabnika čim bolj prijazna, ne pa da se vede kot zoprn "foter"

Na vseh Upravnih enotah po državi se je v zadnjih tednih močno povečalo število strank. Najbolj zato, ker so bile zaradi omejitev med epidemijo dolgo časa zaprte ali vsaj manj dostopne, poleg tega pa smo v obdobju, ko se izteka veljavnost več sto tisoč osebnim izkaznicam in potnim listom. Zaradi več mesecev zaprtih avtošol se je zgostilo število kandidatov za izpitne vožnje, za še dodaten pritisk pa je poskrbelo tudi dejstvo, da je za pridobitev potrdil o prebolevnosti ali cepljenju treba najprej pridobiti digitalna potrdila ali e-podpise. Največ gneče imajo na največji in najbolj obremenjeni ljubljanski Upravni enoti, ki pokriva približno 18 odstotkov celotne populacije.

"V tem hipu in z vsemi težavami, ki so prišle pred dopusti, smo v prejšnjem tednu povečali vhodne linije za trideset. Deluje petnajst operaterjev, to številko pa želimo v tem tednu povečati za še dodatnih pet operaterjev. Poskušali bomo delati z dvajsetimi operaterji." – Ernest Mencigar, vodja oddelka za upravno poslovanje na UE Ljubljana

Zaradi izjemnega povpraševanja po izdaji digitalnih potrdil so se na Ministrstvu za javno upravo nekaj več kot pred tednom odločili, da je mogoče vloge za SMSpass oddati tudi na posameznih cepilnih mestih, uradih Fursa, centrih za socialno delo in podobno. Sprejeli so tudi nekaj drugih ukrepov za bolj tekoče delo Upravnih enot, kot so kadrovske okrepitve, podaljšan delovni čas in poskusni projekt enotnega klicnega centra za vso državo. 

"Delo upravnih enot se vseskozi spremlja, toliko bolj med epidemijo. S kadrovskimi okrepitvami najbolj obremenjenih enot se je začelo v marcu. Želeli smo, da se upravne enote, kjer je poseljenost območja, na katerem poslujejo, zelo gosta, pravočasno pripravi na naval strank iz razloga menjave osebnih dokumentov. Sklep vlade o novih nalogah, kamor spadata sprejem vlog za digitalna potrdila in SMSpass mobilna identiteta, je bil sprejet maja. S tem nismo bili seznanjeni." – mag. Darja Drnovšek, vodja službe za upravne enote na Ministrstvu za javno upravo 

Sistem upravnih enot, kakršnega imamo danes, je pod pokroviteljstvom takrat novoustanovljenega Ministrstva za javno upravo začel leta 2004 snovati Gregor Virant. Prvi minister za javno upravo, danes pa direktor programa SIGMA pri OECD (Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj), ki bdi nad reformami javne uprave v državah, ki se približujejo evropskim integracijam, meni, da bi se temu lahko izognili. V Sloveniji je digitalno potrdilo mogoče dobiti že dvajset let, a se je zanj odločilo malo ljudi.

"Država bi morala ravnati tako, da je za uporabnika čim bolj prijazna, ne pa da se vede kot zoprn 'foter'. Vedno se mora država postaviti v čevlje državljana in uporabnika ter mu stvari narediti čim bolj prijazne za njegovo uporabo."

 

 

 

Miha Švalj