Proti etru, spet ta dež

Marcel Štefančič: Smisla je danes preveč

Intervju ob izidu tisočstranske knjige Če umrem, preden se zbudim

marcel
foto: Ziga Zivulovic jr./BOBO

"Če pišeš, je najbolje, da si nekje blizu Cankarja," ob začetku intervjuja pripomnil slovenski filmski kritik Marcel Štefančič, ki je v svojih knjigah popisal že številne posamične klasike, režiserje, gibanja ali žanre. A še v nobeni ni tako izčrpno pisal o izbrani temi, kot je to storil v tisoč strani obsegajočem mastodontu z naslovom Če umrem, preden se zbudim, posvečenem klasičnemu obdobju filma noir.

"Film noir je v nekem smislu izraz evropske senzibilnosti. Filmi noir so način, kako Evropa vidi Ameriko, kako evropski filmarji doživljajo ameriški film. To je ameriški film skozi evropske oči."

Tisti, ki berejo Štefančičevo literaturo, vedo, da veliko piše in ve o dogajanju v Hollywoodu, in zdi se, da bralci iz njegovih del vedo več o Hollywoodu, kot pa tisti, ki živijo v njem.

"Že od nekdaj smo bili v Evropi bolj radovedni kot Američani. Nas je veliko bolj zanimalo, kaj se skriva tam, kdo so vsi ti ljudje. Brskali smo. Še pred Googlom smo guglali kot obsedeni. Vsak podatek je bil takrat še toliko bolj vreden. Imel je posebno avreolo, kultno vrednost."