Kaj pa, če v tujini obležimo s covidom-19? Verjetnost je majhna, a bodimo pripravljeni. Zgodi se lahko marsikaj. Andrej Šter z MZZ pravi: "Naj ljudje tokrat ne računajo, da bo čarobna palčka poslala ponje letalo, helikopter ali taksi, čudežne rešitve ne bo ..." Tatjana Pirc je zbrala informacije o pravicah, ki jih imamo v državah, v katerih velja evropska kartica zdravstvenega zavarovanja, pregledala je komercialna zavarovanja, ki krijejo stroške, povezane z zdravljenjem covida-19 v tujini, opisuje pa tudi srhljivo zgodbo o tem, kaj je z veljavno evropsko kartico v Sloveniji doživel gospod S., ki je zdravstveno zavarovan na Švedskem.

Pri vseh zdravstvenih zavarovanjih za tujino velja, da je treba pozorno prebrati "drobni tisk"

Zadnje dni odmeva zgodba gospoda S., ki je zdravstveno zavarovan na Švedskem, med obiskom pri sorodnikih v Sloveniji pa je konec julija zbolel. V ordinacijah so ga zavračali z besedami, da sprejemajo le svoje, slovenske zavarovance, pošiljali so ga celo nazaj na Švedsko, čeprav ima veljavno evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja. Sam je plačal covid test, bil je pozitiven, po štirih tednih domačega zdravljenja pa je k sreči okreval.

"Zdi se mi, da veliko zdravstvenega osebja ne pozna evropske zdravstvene kartice in pravic, ki izhajajo iz nje, ne vedo, kako registrirati kartico v sistem in kaj pomenijo posamezne številke. Mislim, da je zelo pomembno, da bi se več govorilo o pravicah evropske zdravstvene kartice, da bi bilo osebje izobraženo, da bi vedelo, kaj narediti s kartico. Še vedno  ne vem, na katerega zdravnika se lahko obrnem, če se mi kaj zgodi." – gospod S.

Klemen Ganziti, direktor področja za urejanje zavarovanj in mednarodno zdravstveno zavarovanje na Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije je potrdil, "da se gospodu S. njihova območna enota opravičuje za vse, kar je doživel, in da iščejo rešitev za vračilo denarja, ki ga je plačal za opravljeni test".

"Dejansko je tako, da z evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja uveljavljate enake pravice in pod enakimi pogoji kot državljani države, kjer se nahajate in kjer evropska kartica velja. ZZZS krije ceno zdravstvene stroritve v javni zdravstveni mreži, obstajajo pa določena doplačila, recimo na Hrvaškem, v Avstriji in v Nemčiji. – Klemen Ganziti, ZZZS

Prvi nasvet, če potujete v tujino, je, da pravočasno naročite evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja.

Kaj pa v državah, v katerih evropska kartica zdravstvenega zavarovanja ne velja?

"Če tam plačamo zdravstveno storitev, nam ZZZS na podlagi računa povrne stroške le v višini cen, ki so za take storitve priznane v Sloveniji. V Združenih državah ali v Dubaju so cene storitev na primer včasih celo 30, 40 ali 50-kratnik cen v Sloveniji," je še povedal Klemen Ganziti. Komercialno zdravstveno zavarovanje z asistenco v tujini je torej edina rešitev v državah, v katerih ne moremo uveljavljati pravic z evropsko zdravstveno kartico.

Ponudbe komercialnih zdravstvenih zavarovanj za tujino pa vedno ne krijejo stroškov zdravljenja za covidom 19. Stroškov, povezanih s covidom 19, na primer ne krijejo pri Corisu Slovenija, ki je specializiran za zavarovanje v tujini.

"Stroškov v tem primeru ne krijemo zaradi zavarovalniškega načela, da se lahko zavaruje le tiste dogodke, ki so prihodnji in negotovi. Vi lahko zavarujete dogodke, ki se bodo potencialno zgodili, ne pa obstoječa stanja, med katera spada tudi epidemija. Dokler je razglašena pandemija (WHO), ta zadeva pri nas ne bo krita. Ko pa se pandemija prekliče, se upošteva samo še epidemija, tako da če v neki državi ni epidemije, mi od takrat naprej normalno krijemo stroške." Borut Papič, Coris Slovenija

Kaj se zgodi, če v tujini za covidom 19 zboli državljan Republike Slovenije?

Andrej Šter, ki vodi konzularni sektor Ministrstva za zunanje zadeve, tega ne izključuje in opozarja na pravočasen razmislek o zapletih, ki se nam lahko zgodijo v tujini. Poudarja še, kako pomembno je, da poznamo razmere v državi, v katero odhajamo, da se tam vedemo odgovorno in preventivno. Ko se slovenski državljani v tujini znajdejo v težavah, pogosto pokličejo številke konzularnega sektorja in  predstavništev Slovenije na tujem.

"Prav je, da nas pokličejo. Pomembno je, da imamo realno informacijo. Skušamo jim pomagati, kolikor je v naši moči, a evakuacijskih dejavnosti, kakršne so bile marca, aprila in maja, tokrat zagotovo ne bo. Naj ne računajo, da bo čarobna palčka poslala ponje letalo, helikopter ali taksi. Čudežne rešitve ne bo ..." – Andrej Šter

Tatjana Pirc