Vprašati se moramo, koliko časa nam vzame pot, kako udobno se peljem in koliko nas stane

Ob tednu mobilnosti je Miha Šalehar v torek zjutraj v stiku s poslušalci iskal odgovore na vprašanje, zakaj se ne odločijo raje za vožnjo z vlakom ali avtobusom namesto z avtom. Vprašanje je sicer kar večno, bi lahko rekli, odgovori pa že vrsto let tudi podobni. Ljudje še ne najdejo pravega vzroka in vzpodbude, da bi uporabili druga prevozna sredstva namesto avtomobila. Andrej Brglez ugotavlja, da je bila strategija vlaganja v zadnjih 20, 30 letih usmerjena predvsem v ceste, vse se je vrtelo okoli avtomobila, zdaj pa je čas, da bi začeli razmišljati drugače. Vprašati se moramo, koliko časa nam vzame pot, kako udobno se peljem in koliko nas stane. V vseh tem ključnih parametrih mora biti alternativa boljša od avtomobila, potem jo bomo sprejeli. Glasnejši in zahtevnejši moramo biti do politike – predvsem takrat, ko rabijo naš glas.

V eni od naslednjih oddaj si bomo pobližje ogledali Hyundaievega malčka I 10, danes pa se ozremo dve številki višje. Tam domuje tudi pri nas zelo priljubljeni Hyundai i30. V avtomobilskem razredu, kjer je učencem zelo težko, saj je razrednik neusmiljeni golf, kaže potentni Korejec precej dobre rezultate. No, če smo že pri podrobnostih. Od azijskega pridiha je ostalo bore malo. Načrtovan v Nemčiji, izdelan na Češkem je i30 povsem evropski izdelek namenjen evropskim kupcem. Te dni ga je doletela med sezonska prenova in takole na prvi pogled in seveda skozi zaščitno masko, so snovalci naredili ponoven korak naprej. Oblika je postala bolj celostna, bolj logična če hočete, in če bi zapisali, da je v trenutnem trendu, bi naredili avtu krivico. S prenovo, si upamo zatrditi, bo i30 zagotovo kakšen trend tudi postavil, še posebej v predelu karoserije okoli luči.

Ker avtomobilska tehnika tako skokovito napreduje, so te prenove vsakih nekaj let ne več del obredja, temveč resnično potrebne, če hočejo proizvajalci imeti asistenčne in druge sklope avtomobila v skladu z zadnjimi standardi in seveda tudi okolijskimi zavezami. Pri digitalnih platformah Hyundai predstavlja Bluelink, nekakšne elektronske možgane avtomobila, ki pa jih lahko voznik prenaša naokoli tudi v mobilnem telefonu. Še pohvala; vse aplikacije te razvejane tehnologije delujejo tudi v Sloveniji in so na voljo v materinščini.

Precejšnje novosti so na voljo pri mehanskih sklopih, na  novo je razvit 1,5 litrski bencinski agregat, pod njim ostaja  znani litrski, omenjamo še znanega igralca na diselski strani igrišča, se pravi 1,6 litrski T-GDI. Agregati sodelujejo z najrazličnejšimi menjalniki, omenimo le zanimiv sistem iMT, kjer ročni menjalnik, ob odmiku voznikove noge s plina, vozilo prestavi v prosti tek ter s pomočjo režima, ki mu nekateri pravijo tudi »jadranje«  na dolgih avtocestnih ravninah prihrani na gorivu.

Fiat 500 je postal prvi model znamke z elektrificiranim pogonskim sklopom. Namesto znanega 1.2 litrskega bencinskega motorja so pod pokrov namestili litrski trivaljnik z 52 kilovati moči. Najpomembnejša novost pa je alternator, ki pomaga polniti akumulator in dodatno baterijo hibridnega sklopa, njegova naloga pa je predvsem pomoč pri speljevanju in pospeševanju pri manjši hitrosti. Baterija se polni med zmanjševanjem hitrosti oziroma zaviranjem do hitrosti 20 km/h, ko se bencinski motor ob prestavitvi v prosti tek ugasne. 500 hibrid naj bi porabil vsaj 5 odstotkov manj goriva. Pri zastopniku načrtujejo, da bodo še letos pri nas prodali 80 modelov 500 z blagim hibridom. Cene se začno pri 13.390 evrih.

Večno poletje, ki je za številne uničujoča posledica globalnega segrevanja, ima eno dobro lastnost. Motoristi so navdušeni. Povedano drugače, motoristi iz notranjščine dežele lahko uporabljajo motocikle globoko v jesen in začenjajo zgodaj spomladi, kar je bilo še pred nekaj leti rezervirano le za fante iz Primorske in priobalja … Dva meseca več motorizma precej spremeni optiko uporabe motornega kolesa. To, kar je bilo včasih le prevozno sredstvo za prosti čas, postaja vse bolj legitimno orodje sodobne mobilnosti. Pa ni nujno, da nas tokrat pri razmišljanju odnese v smer skuterjev, ki so za vsakega pravega motorista slepo črevo. Vsakdanji motor je lahko lep, moden, uporaben, prestižen in cenovno še vedno dovolj sprejemljiv, sploh v primerjavi s svojimi štirikolesnimi sorodniki.      Yamaha je pred časom predstavila model MT 09 in z njim začela revolucijo, podobno tisti, ki so jo med avtomobili sprožili križanci. Slečeni motorji, privlačnega oblikovanja in nikakor ne ekstremnih voznih lastnosti so privabili tudi prestižnega bavarskega proizvajalca k obloženi mizi. Njihova rešitev se imenuje BMW F 900 R. Osnova je znana; okoli od letos prenovljenega dvovaljnika so izrisali lep, svojstven in sodoben motocikel, ki je namenjen prav zgoraj omenjenemu. Vsakdanji uporabi, ki vsebuje tako dnevno mobilnost kot tudi komponento motociklizma, ki jo povezujemo z iskanjem svobode. Da je motocikel bavarskega porekla, nam sporočajo preštevilni sladkorčki, privijačeni v njegovo osrčje, med katerimi multimedijski zaslon tako s čitljivostjo kot uporabnostjo in oblikovanjem postavlja visoko lestvico za konkurenco. Motocikel s svojo uporabnostjo ne prestraši niti tistih manj izkušenih niti šibkejšega spola, ob tovarniškem financiranju pa se zdi tudi zahtevana vsota povsem razumna.

Kot rečeno, z F 900 R bo tudi to poletje preoblečeno v jesen lahko še kar trajalo…

Janez Martinčič