Adria4ever

Adria je v tem hipu moja bolečina

Janez Kocijančič je enajst let vodil Adrio v dobrem in slabem, v miru in vojni

POR20151126Z_BOR231068
Janez Kocijančič
foto: Srdjan Živulović /Bobo

Inex Adria Aviopromet je 1. julija 1982 dobila novega generalnega direktorja Janeza Kocijančiča, ki je bil pred tem devet let direktor Interexporta Ljubljana. To podjetje je bilo del velikega sistema Inex, s katerim je bila povezana tudi Adria. Slovenska vlada ji ni hotela pomagati pri premagovanju težav, ki so se začele leta 1967, zato je Adrii dal beograjski Interexport garancije, ki jih je potrebovala za nakup letal DC-9. Janez Kocijančič poudarja:

”Nobena od teh garancij ni bila nikdar vnovčena, Adria je sama plačala vse svoje dolgove.”

Položaj je bil dramatičen

V Adrii so se pred prihodom Kocijančiča nakopičile velike težave, povezane z varnostjo. V kratkem obdobju je imela kar pet hudih letalskih nesreč, v Egiptu, nad Zagrebom, blizu Surčina, v Pragi in na Korziki.

”Položaj je bil zelo dramatičen, saj je šlo za usodo kolektiva. V tistem času smo bili verjetno najnevarnejša letalska družba v Evropi ali pa na svetu. Zaradi teh nesreč so zelo poskočile zavarovalnine letal, Adria je bila zato tudi na robu preživetja.”

Kocijančič razlaga, da se mora varnost letenja v letalski družbi obravnavati kot temeljno vprašanje.

”Mi smo se tega problema lotili kompleksno, predvsem s svojimi silami.”

Posebna komisija, ki jo je vodil kapitan Gašper Kolar, je v Adrii pripravila temeljne dokumente na področju varnosti, oblikovali so vrsto predlogov, ki so jih v podjetju dosledno upoštevali.

”Od takrat do danes ni bilo nesreče, kar pomeni, da je bil ta sistem učinkovit.”

Dr. Janez Kocijančič pravi, da mora v letalski družbi vse delovati kot en mož.

”Zelo sem se trudil, da bi ustvaril medsebojno razumevanje in sodelovanje, mislim, da nam je to uspelo. Sem pa tudi zelo hvaležen, da sem imel takrat številne sijajne sodelavke in sodelavce, ki so se tudi zelo trudili. Do rezultatov pripelje skupni napor, ki mora biti usklajen, smiseln, ki temelji na najnovejših spoznanjih.”

Kaj je pomenila ustanovitev Adrie za Slovenijo, ki je bila leta 1961, ko je naš letalski prevoznik nastal, jugoslovanska republika?

”Slovenija je imela poseben položaj, bila je najbolj industrijski, najbolj zahodni del države, to so bila leta velikih ambicij … Ni bila le Adria, bilo je veliko projektov, urejali smo odnose s svetom, odpirali meje, to je bilo ustvarjalno, stimulativno obdobje … Uvajanje letalskega prevoznika je bila smela poteza, ki se je zgodovinsko pokazala kot pravilna.”

Adria se je zamajala, zrušila se pa ni

Konec junija 1991 so doživeli napad jugoslovanske armade na Brnik. Kocijančič, ki se ob tem spominja, kako težko je bilo Adrii preživeti, saj je bila kar nekaj časa prizemljena,  večino letal so rešili v tujino, vse so morali plačevati, prihodkov pa niso imeli.

”Izgubljali smo približno milijon dolarjev na dan, imeli smo precejšnje finančne težave, za tiste, ki danes razglabljajo, da bi morali že takrat v stečaj, pa ponavljam, da so bila letala Adrie vredna veliko več kot njeni dolgovi!”

Med obujanjem spominov na leta slovenskega osamosvajanja Janez Kocijančič pove tudi to, da so bili njegovi sodelavci v Adrii vrhunski profesionalci, natančno so vedeli, kaj je bilo treba narediti, ko so reševali premoženje in perspektivo Adrie Airways.

”Hodili smo naokrog, bili smo v Italiji, Švici, Nemčiji, prepričevali smo jih, bili so nam naklonjeni, a težave so povzročale sistemske omejitve, kot pijanec plota so se držali čikaške konvencije. Ovire smo premagovali po korakih. Morali smo biti vztrajni, če si vztrajen, vidijo, da se te ne bodo znebili, če ti vsaj v nečem ne ugodijo.”

Kocijančičeva ocena obdobja osamosvajanja, ki je bilo za Adrio izjemno težko, je kratka in jedrnata:

”Adria se je zamajala, zrušila se pa ni.”

Adria se po letu 1991 ni zrušila, se je pa zrušila konec septembra 2019. Janez Kocijančič z veliko žalostjo v glasu reče:

”Adria je v tem hipu moja bolečina.”

Slovenija potrebuje letalskega prevoznika

Dr. Janez Kocijančič, ki je bil generalni direktor Adrie Airways od 1982 do 1993, je prepričan, da Slovenija potrebuje letalskega prevoznika, saj je izvozno usmerjena država, tuji poslovneži prihajajo k nam, naši potujejo v tujino, pri zdajšnjem sistemu letenja s tujimi prevozniki pa potrebujejo dan ali dva letenja več kot naši konkurenti po Evropi.

”Slovenija se razvija kot luksuzna butična destinacija, tisti, ki mislijo, da bodo turisti prišli k nam z avtom ali peš, se hudo motijo.”

Po Kocijančičevem mnenju je bila velika napaka, da se je reševanje Adrie prepustilo tujemu skladu, ki za to ni imel nobenih kvalifikacij:

”To je delal na način, ki bi ga bilo treba forenzično preveriti.”

Nekdanji direktor Adrie Airways dr. Janez Kocijančič je prepričan, da bi lahko z minimalnim vložkom sanirali Adrio, podobno kot to s svojimi letalskimi prevozniki počnejo naši sosedi Hrvati, Italijani, Avstrijci.

”Madžari so približno tako butasti kot mi, njihov prevoznik Malev je bil ukinjen zaradi izgub. Računice, ki so jih delali pri nas, so bile sporne, predvsem pa so se vsi obračali zelo počasi. V aviaciji se ne moreš počasi obračati. Ali se obrneš ali se pa ne obrneš,”

je povedal dr. Janez Kocijančič.