Na izlet smo se zapeljali z izjemno prostorno limuzino, Škodo superb, ki so jo osvežili in ki je brez sramu lahko tudi ugleden poslovni prevoznik. Tudi tokrat ne bo šlo brez elektrike – omenjamo Peugeota in končno tudi Fiata; opozorimo na to, da bi lastnik avtomobila moral biti tudi lastnik podatkov iz avtomobila in da bi moral sam odločati o tem, kdo in kako jih lahko uporablja. Potem pa Andrej na kratko strne, kaj v avtomobile prinaša letošnji Sejem potrošniške elektronike, ki je bil v Las Vegasu.

Na izlet smo se zapeljali z izjemno prostorno limuzino, Škodo superb, ki so jo osvežili in ki je brez sramu lahko tudi ugleden poslovni prevoznik

Brez velikega hrupa se je Škoda Superb pripeljala na naše ceste in v naša življenja. Tam na začetku novega tisočletja se je rodila kot darilo koncerna Volkswagen kitajskemu čudaštvu, ki je zahtevalo daljšega Passata; ko so pozneje to azijsko prodajno uspešnico komercializirali še v Evropi – kot škodo z zgodovinskim imenom – je najprej šlo le za avtomobilsko posebnost, tako zaradi izvora kot zaradi obilice prostora. Druga generacija je dozorela, s tretjo iz leta 2015 pa so načrtovalci pri Škodi jasno pokazali, da z avtomobilom mislijo še kako resno. Maja letos je prišla osvežitev – le še razlog več, da smo jo peljali na sprehod.               

Neambiciozno in neagresivno oglaševana Škoda Superb je postala admiralska ladja češke tovarne. Elegantna, celo mogočna, po novem tudi tehnično dovršena in predvsem zelo solidno izdelana. Če ne eksotični materiali, ji prestiž dodaja prostor. Prostor, ki ga avtomobilska industrija zanemarja ali pa ga bogato odmerja le za surfe, palice za golf, smuči in podobno, na kolena pa popolnoma pozablja. Na kolena odraslih ljudi, ki sedijo na zadnji klopi, recimo. Ne pozablja pa Superb. Užitek se je peljati spredaj, zadaj, celo v prtljažniku, če ste mogoče pod vplivom katere izmed filmskih uspešnic. Kljub vsemu temu prostoru pa v prenovljenem superbu nikoli nimate občutka, da se peljete z javnim prevozom. S celotnim naborom asistenčnih sistemov, z novimi svetili led ter s sladkorčki, kot je aktivni tempomat, je vozilo več kot vredno pozornosti vseh tistih, ki še niso obupali nad klasičnimi limuzinami. 

DSG v takem avtu je nekaj samoumevnega in zdi se, da je z vsakim letom, z vsakim novim avtomobilom menjalnik le še boljši! Pri agregatih so Čehi le nekoliko drznejši kot bogaboječi Nemci. Brez slabe vesti so vgradili dvolitrskega dizla. Na voljo je sicer tudi manjši, 1,6-litrski dizelski agregat, toda večji brat ali 110 oz. 140-kilovatni je prava izbira za vozilo, ki v snežno beli deluje več kot elegantno. Z izbiranjem dinamike vožnje, ki je sicer ne glede na izbrano mapo vedno udobna in nikoli histerična, ter z natančnim vodenjem in vzorno zvočno zatesnitvijo Škoda Superb kot ena zadnjih stoji na braniku klasičnih limuzin. SUV-ji in križanci napadajo grajska vrata, toda dokler je na straži Superb, bodo odbiti enako junaško, kot so bili odbiti zlikovci v legendarni reklami za Jelovico.

Zdaj se spoznavamo z novim Peugeotovim modelom 208. Prvi vtisi so dobri, malce nas še vedno moti nizka namestitev volana, ki so jo konstruktorji prenesli tudi v najnovejšo generacijo. Kakorkoli, v naslednjih mesecih prihaja še novi električni model e-208. Peugeotova mednarodna oglaševalska kampanja Move to Electric se je pred dnevi začela, ambasador pa je teniški zvezdnik Novak Djoković. Da boste vedeli, zakaj bo na rokavu svoje majice poslej nosil našitek »Electric«.

Pri Fiatu začenjajo z elektrifikacijo znamke s predstavitvijo dveh hibridnih različic, in sicer modelov 500 in panda v posebni seriji Hybrid Launch Edition. Bencinski pogonski sklop združuje nov litrski 51 kilovatni trivaljnik z 12 voltnim generatorjem in litij-ionsko baterijo. Sistem zajema in shranjuje energijo, ki nastaja ob zaviranju in pojemkih in omogoča, da se motor lahko tudi izklopi. Hibridna modela 500 in panda sta znanilca elektrifikacije, ki se bo nadaljevala z začetkom proizvodnje novega modela 500 v Torinu, ki bo sto odstotno električen.

Mednarodna avtomobilistična zveza FIA in avtomobilski klubi, med njimi tudi AMZS s kampanjo Moj avto – moji podatki izpostavljajo pomen varstva osebnih podatkov, ki jih sodobni avtomobili brez vednosti in soglasja lastnikov oziroma voznikov zbirajo in posredujejo izdelovalcem. Tehnologija omogoča, da so avtomobili varnejši, učinkovitejši in okolju bolj prijazni, a izdelovalci avtomobilov hkrati dosledno spremljajo in beležijo podatke različnih znamk avtomobilov in jih hranijo v elektronskem spominu svojih računalniških sistemov. Na ta način lahko pridobijo podatke, ki posegajo v področje zasebnosti. Zato bi zakonodaja morala omogočati, da bi lastnik avtomobila postal tudi lastnik podatkov iz avtomobila in da bi sam odločal o tem, kdo in kako bi lahko podatke uporabljal.

Andrej Brglez izpostavlja, da je Sejem potrošniške elektronike v Las Vegasu potrdil, da bodo sodobni avtomobili vedno bolj digitalizirani. Tak je interes avtomobilske industrije, ki poskuša vstopiti skozi vrata avtomobila predvsem pod krinko večje varnosti, potem pa bo poskušala ponuditi bolj dobičkonosne vsebine iz sveta zabave.

Janez Martinčič