Tovorni promet na mejnem prehodu Obrežje se je letos v primerjavi z lanskim letom povečal za več kot štiri odstotke. Ob vse daljših kolonah tovornjaki s svežim sadjem in zelenjavo ob petkih pogosto ne uspejo preiti meje do 13. ure, ko svoje delo konča fitosanitarna inšpekcija. Polni tovornjaki zato za ves konec tedna obtičijo na Obrežju. Kljub temu da morajo ob tem ves čas imeti prižgan hladilnik, sta sadje in zelenjava v ponedeljek že v veliko slabšem stanju, kot sta bila v petek.

Reportaža z mejnega prehoda Obrežje. Kolone so vse daljše, ob tem pa več tovornjakov, ki prevažajo sveže sadje in zelenjavo, ob koncih tedna s prižganimi hladilniki obtiči vse do ponedeljka

Na največjem slovenskem mejnem prehodu Obrežje se tovorni promet nenehno povečuje že od leta 2015. Pred štirimi leti je mejni prehod prešlo več kot 560.000 tovornjakov, lani 800.000. V prvih sedmih mesecih tega leta je mejo na Obrežju prestopilo že več kot pol milijona tovornjakov. Kolone so vse daljše, ob tem pa več tovornjakov, ki prevažajo sveže sadje in zelenjavo, ob koncih tedna na Obrežju s prižganimi hladilniki obtiči vse do ponedeljka. Fitosanitarni inšpektorji in inšpektorji za varno hrano v petek namreč končajo svoj delovnik na meji ob 13.00.

Potem ko je junija Slovenija za tovornjake zaprla 17 mejnih prehodov s Hrvaško, se je tovorni promet na Obrežju še dodatno povečal za od 300 do 400 vozil dnevno. Nadzor je strožji tudi zaradi iskanja migrantov, ki pogosto skušajo prečkati mejo celo v podvozju tovornjaka. Med pregledi policija uporablja tudi testerje za ugotavljanje izdihanega zraka in senzorje srčnega utripa.

Ob vse daljših kolonah morajo vozniki tovornjakov hladilnikov, ki prevažajo sveže sadje in zelenjavo, po prehodu meje opraviti še fitosanitarni pregled. Fitosanitarni inšpektorji in inšpektorji za varno hrano ob petkih končajo delo na meji ob 13.00. Če vozniku zaradi predolgega čakanja v koloni ali razmer na cesti posledično ne uspe prečkati mejnega prehoda do te ure, s tovorom obtiči na Obrežju vse do ponedeljka, ko inšpektorji začnejo spet delati. Podjetja, ki se ukvarjajo z uvozom in izvozom, morajo potem trgovcem plačevati penale, sadje in zelenjava se pokvarita, trgovci ju nočejo več sprejeti.

“No, to ja. Ampak jaz mislim, da mora biti vozilo za prevoz kakovostno, mora biti prilagojeno temu, da vzdržuje kakovost daljši čas. V državni upravi pa je določen delovni čas tako, kot je.” – direktor Območnega urada UVHVVR Novo mesto Branko Podpečan

Tovornjaki s sadjem in zelenjavo morajo imeti ob tem, ko čakajo, ves konec tedna prižgan hladilnik, kar obremenjuje tudi okolje. Na Upravi RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin pravijo, da bi za daljši delovni čas ob petkih potrebovali več usposobljenega kadra in tudi dodatnih finančnih sredstev.

Uredba o delovnem času v organih državne uprave sicer omogoča tudi izmensko delo, ki ne bi zahtevalo dodatnih sredstev.

Gorazd Rečnik