V ljudeh želim preprečiti strah pred drugačnostjo

Varuh človekovih pravic Peter Svetina ugotavlja, do bo treba še veliko pozornosti nameniti področju enakopravnosti žensk; kot zelo pomembna jemlje tudi okoljska vprašanja

bdr
foto: Gorazd Rečnik / Val 202

Novemu varuhu človekovih pravic Petru Svetini mesec po tem, ko je nasledil Vlasto Nussdorfer, se ta hip zdi najaktualnejše vprašanje stiske ljudi, ki ne morejo v domove za upokojence. Hkrati bi ljudje morali imeti možnost in pravico bivati v svojem lokalnem okolju. “Ne samo takrat, ko so tega zmožni. Kot skupnost jim moramo zagotoviti, da tam živijo, dokler živijo. Je človeka iz neke vasi res treba odpeljati na drug konec Slovenije, da bo tam umrl, mu tega ne moremo zagotoviti doma? Jaz sem prepričan, da lahko.”

Svetina odkrito govori o sinu, ki ima motnjo v duševnem razvoju.

“Življenjsko zgodbo s sinom poudarjam, ker želim v ljudeh preprečiti strah in bojazen pred drugačnostjo. Življenje je lepo, ni konec sveta, če se zgodi nekaj takega. Ljudje naj to vedo. Naj pa tudi vemo starši, sorojenci ali ljudje, ki delamo z ljudmi s posebnimi potrebami, da smo sprejeti v družbo.”

Peti varuh človekovih pravic meni, da stanje človekovih pravic pri nas ni najboljše, ni pa najslabše. “V naši družbi je ogromno tolerance. Ekstremi ne predstavljajo mnenja celotne družbe.” Na družabnih omrežjih se srečuje tudi s ‘hejterji’. “Jaz se ne spuščam v debate z ljudmi, ki me napadajo. Vsak napad je v redu, ne pa nizki udarci in zavračanje vsega, ko vidiš, da to prihaja iz principa. Z njimi ne komuniciram, pač ne odgovorim.”

Poudarjal bo tudi primere dobrih praks, vendar ne bo prijeten varuh za politiko.

“Biti neprijeten ne pomeni, da bom kričal na politiko. Potreben je dogovor, potreben je konsenz. Če pa tega ni, je pa treba pač glasno povedati. Ne bom prijeten, zato ker bom postavljal zahteve. Ni mi jasno, kako neko ministrstvo, neki urad, organ v sestavi, javni zavod ljudem ne odgovarja. Nismo ljudje tukaj zato, da bomo njih servisirali, ampak je obratno.”

Svetina pravi, da prihaja iz prakse in je praktičen človek ter da je glede tega morda podoben Hanžku. “Po drugi strani sem sistematski, kot so bili recimo gospod Bizjak in obe varuhinji. Sam bi se težko primerjal z enim od njih. Tisti način življenja in dela, ki sem ga delal do zdaj, bom skušal peljati naprej tudi kot varuh.”