APM

Avto lahko pelje sam, a odgovoren je voznik

Z nekaterimi se da peljati tako, da mu prepustimo vsaj za nekaj časa upravljanje, a odgovoren je še vedno voznik, roke morajo biti še vedno na volanu.

img_20170809_094933
Slika je simbolična
foto: AT/Val 202

Zdaj že kar pogosto slišimo koga, ki se pohvali, da je že toliko in toliko kilometrov njegov avtomobil peljal samostojno, da mu je vsaj za nekaj časa prepustil upravljanje. S pomočjo aktivnega tempomata in sistema, ki avtomobil vsaj določen čas pelje po sredini voznega pasu, se da vožnjo prepustiti avtomobilu. A sistem, ki preprečuje, da bi vozilo zapeljalo čez linijo voznega pasu, deluje le nekaj časa, potem pa običajno pozove voznika, naj spet sam prevzame volan. Voznik se dotakne volana in potem avtomobil spet prevzame krmilo. Postopek se lahko ponavlja in na ta način si lahko voznik pričara približek avtonomne vožnje, ki pa seveda to v resnici ni. Gre za dobrodošlo pomoč asistenčnih sistemov, sicer pa je za vse še stoodstotno odgovoren voznik.

Ko je Fiat od mrtvih obudil fiat 500, je odprl Pandorino skrinjico. Vozilo je postalo pravi hit in iz škatle so nato začeli skakati vedno novi in novi modeli. Oznake ob osnovnem modelu so se vrstile, a vsi derivati niso bili tako uspešni kot original, predvsem pa ne tako skladni. Izjema s pravilom je fiat 500X. Rojen nekaj malega pred križansko histerijo, v bistvu postreže prav s filozofijo, ki je danes na avtomobilskem trgu tako zelo priljubljena. Visoko sedenje, kompaktnost, terenski videz, če že ne zmogljivosti in zadnja moda, kar zadeva tehnološko pomoč pri vožnji. Ob tem pa je fiat 500X skladen, lepo narisan avtomobil, ki v maločem spominja na svojega dejanskega stvarnika.

Pred kratkim so ga osvežili. Nekaj malega svetil, nekaj malega merilnikov ter obvezni LED. A vzrok prenove se skriva pod pokrovom. Povsem so zamenjali motorno paleto in lahka, aluminijasta gradnja je prinesla sodobnost tudi pod Fiatov motorni pokrov. Za nekaj ovinkov smo sedli v vpadljivo rdeče vozilce, ki ga je poganjal 1,3-litrski turbobencinski motor z zajetnimi 110 kilovati. Tudi nadaljevanje je vznemirljivo. Povsem nov menjalnik z dvojno sklopko pomeni slovo od robotiziranih počasnetov preteklih let in kombinacija deluje resnično uglajeno, da ne zapišemo vrhunsko. Obdržali so imena ravni opreme glede na osnovno namembnost avtomobila, dodali pa so cel kup sodobne elektronike, ki prepoznava prometne znake ter ponuja osnove avtonomne vožnje. Skratka; o 500X boste morali v prihodnosti razmišljati, če ne boste, vas bomo vsake toliko opomnili v naši redakciji.

Še bomo omenjali avtonomnost. V Singapurju bodo v sodelovanju z Volvom preizkušali prvi električni avtonomni avtobus na svetu. S pomočjo kopice tipal, lidarjev stereo kamere ter navigacijskega sistema bo lahko potoval s centimetrsko natančnostjo.

Še bolj napredni pa so v Las Vegasu, kjer so si na tamkajšnjem sejmišču zamislili sistem hitrega podzemnega prevoza. Poklicali so – koga drugega kot Muskovo podjetje The Boring Company, ki razvija tak sistem in je pred kratkim preizkusilo predor v Los Angelesu. V mestu greha upajo, da bi sistem lahko kmalu postal del omrežja javnega mestnega prevoza.

Pa še ena hitra, oziroma dve – vsi še niso na elektriko, so pa vsaj hibridni. Ferrari bo tudi za svoje modele uporabil 2,9 litrski V6, ki ga je prvotno razvil za Alfo giulio quadrifoglio. Izjemno zmogljiv hibridni sklop bo razvil več kot 500 kilovatov moči.

Podobno razmišljajo tudi Bavarci: pri BMWju so namreč potrdili sodelovanje med športnim oddelkom M performance ter oddelkom za električna vozila BMW i. Obljubljajo, da bodo modeli M z elektrifikacijo še hitrejši.

Javna agencija za varnost prometa bo od danes pa do prihodnjega torka ob prometnih konicah – se pravi med sedmo in deveto zjutraj in 15-to in 17-to popoldan na nekaterih križiščih in krožiščih v Ljubljani, Mariboru, Kranju, Celju in Kopru izvajala posebno akcijo, s katero želi povečati stopnjo pripetosti z varnostnim pasom in zmanjšati uporabo mobilnih telefonov med vožnjo. To je to, lahko pa poslušate Val 202.