Starejšega poslušalca so po telefonu poklicali iz podjetja BDC Tim, ali bi bil pripravljen sodelovati v predstavitvi izdelkov za zdravo življenje, na katero je potem prišlo osem starejših parov. Predstavili so tudi magnetno blazino, ki naj bi imela številne blagodejne učinke, med drugim naj bi delovala proti bolečinam. Po ustnem dogovoru, da blazino lahko po treh mesecih z ženo vrneta in dobita polnih 950 evrov nazaj, sta se odločila za nakup. Po treh mesecih učinkov ni bilo, dogovor pa tudi ni veljal več.

Raziskave iz tujine kažejo, da so ciljne skupine neetičnih prodajnih praks najpogosteje starejši in drugače ranljivi

Starejšega poslušalca so po telefonu poklicali iz podjetja BDC Tim, ali bi bil pripravljen sodelovati v predstavitvi izdelkov za zdravo življenje, na katero je potem prišlo osem starejših parov. Predstavili so tudi magnetno blazino, ki naj bi imela številne blagodejne učinke, med drugim naj bi delovala proti bolečinam.

“To blazino so predstavljali, kot da je vsemogočna.” – starejši poslušalec

Poslušalec pravi, da z ženo nista hotela kupiti blazine, potem pa jima je prodajalec ponudil, da jo lahko preizkušata tri mesece, in če ne bosta zadovoljna z njo, jo lahko vrneta. Po treh mesecih nista čutila nobene spremembe, zato sta blazino, za katero sta odštela 980 evrov, želela vrniti, vendar to ni bilo mogoče. Zakonski rok za vračilo je 14 dni.

V podjetju, ki prodaja izdelke nemškega proizvajalca, zatrjujejo, da nikoli niso nobenemu kupcu obljubili, da lahko testira blazino tri mesece in da je večina njihovih strank z izdelkom zelo zadovoljna. Vpisani so tudi v register specializiranih prodajaln, ki opravljajo promet z medicinskimi pripomočki. Javna agencija za zdravila in medicinske pripomočke je zoper podjetje sicer prejela prijavo, vendar je ta še v postopku reševanja.

Tržni inšpektorat je podjetje že večkrat obravnaval, v zadnjih treh letih je prejel 13 prijav. V treh primerih je ugotovil kršitev pravice do odstopa od pogodbe, ko podjetje ni vrnilo kupnine, čeprav se je odstop zgodil v 14 dneh. Tržna inšpektorica Tina Miklavčič pravi, da je kršitev zelo težko ugotoviti, če prodajalec zgolj ustno zagotovi, da je rok za vrnitev daljši. 

Matjaž Jakin iz svetovalne pisarne Zveze potrošnikov Slovenije opozarja, da je lahko prodaja izdelkov, ki naj bi imeli učinke na zdravje, še posebej problematična. Ljudje, ki imajo težave z zdravjem, poskusijo marsikaj.

“Tukaj je treba biti še posebej previden, ker so to pogosto zelo drage stvari. Prodajalci točno vedo, kaj počnejo. Ljudi spravijo v podrejen položaj, da se čutijo dolžne nekaj kupiti. Dostikrat slišimo, da postanejo zelo nesramni in jezni, če nočejo kupiti. Tukaj je veliko prijemov, ki ljudi prisilijo v odločitev, ki je ne bi sprejeli, če bi imeli čas dobro razmisliti in vse informacije.”

Dr. Urša Golob Podnar s katedre za tržno komuniciranje FDV meni, da gre pri takih načinih prodaje, kot ga opisuje poslušalec, pogosto za uporabo vseh sredstev in agresivno vsiljevanje ponudbe. “Vemo, da je cel kup vprašljivih prodajnih seminarjev, na katerih se z raznimi prodajnimi guruji učijo neke vprašljive prakse.”

Raziskave iz tujine kažejo, da so ciljne skupine neetičnih prodajnih praks najpogosteje starejši in drugače ranljivi.

“Starejši imajo pogosto malo drugačen etični sistem in težje prepoznajo neetični pristop. So bolj zaupljivi, težje verjamejo, da jim bo nekdo naredil nekaj slabega. Hkrati si bolj želijo vzpostaviti odnos z nekom, zato so bolj dovzetni za take pristope.” – Urša Golob Podnar

“Če se nekdo oglasi pri vas doma, se verjetno ne oglasi zato, ker bi se želel pogovarjati, ampak da vam nekaj proda.” – tržna inšpektorica Tina Miklavčič

Gorazd Rečnik