V Kinodvoru in Slovenski kinoteki v Ljubljani poteka 2. mednarodna konferenca o filmski vzgoji, ki strokovnim delavcem v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah ter zainteresirani stroki v Sloveniji in tujini skušali prikazati, kako film najbolje približati otrokom. O ciljih in o tem, kaj filmska vzgoja sploh je, je spregovorila vodja programa za filmsko vzgojo in mlada občinstva pri Javnem zavodu Kinodvoru Petra Slatinšek. Obiskali pa smo tudi Galerijo Ravnikar, kjer bodo zvečer odprli razstavo fotografa in neodvisnega umetnika Tadeja Vaukmana. Pred njegovim objektivom se tudi tisti najbolj sramežljivi tako sprostijo, da se pustijo fotografirati v skrajno intimnih trenutkih, denimo takrat, ko so popolnoma razgaljeni, ko se tuširajo, ko bruhajo, si strižejo nohte in celo takrat, ko si brijejo sramne dlake.

Tadej Vaukman je fotograf in neodvisni umetnik, ki je v galerijskem prostoru Ravnikar Gallery Space odprl razstavo Grandheroes

V Kinodvoru in Slovenski kinoteki v Ljubljani poteka 2. mednarodna konferenca o filmski vzgoji, ki strokovnim delavcem v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah ter zainteresirani stroki v Sloveniji in tujini skušali prikazati, kako film najbolje približati otrokom. O ciljih in o tem, kaj filmska vzgoja sploh je, je spregovorila vodja programa za filmsko vzgojo in mlada občinstva pri Javnem zavodu Kinodvoru Petra Slatinšek.

“Na prvi konferenci leta 2014 je bila med poslušalkami tudi ravnateljica OŠ Dobravlje Mirjam Kalin. Filmska vzgoja jo je tako navdušila, da na tokratni konferenci sodeluje kot predavateljica, ki bo predstavila kako so filmsko vzgojo v teh štirih letih vključili v njihov učni program. Take zgodbe so zagotovo eden izmed ciljev konference.”

Neodvisni umetnik Tadej Vaukman fotografira ljudi v skrajno intimnih trenutkih, denimo takrat, ko so popolnoma razgaljeni. “Fotografiram lepe ljudi v najbolj gnilih situacijah,” pravi, vendar je tokratna razstava Grandheroes v galerijskem prostoru Ravnikar gallery space drugačna. Razstava je pravzaprav del knjige, ki bo prav tako izšla danes in je neke vrste družinski album, ki ga posveča svojima starima staršema.

“Ogromno mi pomeni, da bosta lahko dobila knjigo v roke in se s pomočjo arhivskih fotografij spominjala starih trenutkov, hkrati pa so v njej skozi moj objektiv ujeti koščki iz  njunega trenutnega življenja.”

*Kulturnice je prebral Jan Grilc.

Matevž Polajnar