V torek 19. januarja 2016 je v oddaji Izštekani na Valu 202 nastopila legendarna skupina Patetico. Po devetih letih je lani spomladi objavila docela avtorsko ploščo “Vse je v redu z mojo dušo”. Na krilih novega gradiva piše novo poglavje v zgodbi, ki se je pred ducatom let začela na pri nas redek način. Patetico so zasijali kot komet, za katerega nihče natanko ne ve, zakaj sije tako močno, a ta sij vsi še kako čutimo. V njihovem prvem gostovanju v Izštekanih so ponudili vzporednico starega in novega, zmes pregnetenega in uležanega ter tega, kar nam govori o tukaj in zdaj. V živi radijski izvedbi, pospremljeno s pogovorom.

“Patetika je absolutno dobra. Dopusti nam čustvovanje. Treba je spustiti vem solze, biti ganjen, čislati ljubezen, biti romantičen. Tudi melanholija je lahko lepa, če se jo na pravi način podaja skozi glasbo, skozi umetnost,” koncept Patetica danes utemeljuje Rok Vilčnik.

Prvenec skupine Patetico nima naslova. Ali pa ga ima. Najdemo ga lahko, ko razpremo lepo oblikovano cedejko: “Vsak v svojem pogrešanem svetu.” Plošča je izšla decembra 2006. Več kot tri leta potem, ko je bila posneta. Izšla je prepozno. Vsak jo je v svojem svetu pogrešal. In si, dokler ni v sebi izjokal vseh solz, navijal sloviti “butleg”, nelegalno kopijo koncerta iz mariborskega kluba Satchmo. Drugega koncerta Patetica sploh. Pravijo, da so ga na poti iz rok v roke namnožili v prek dest tisoč izvodov.

Vse skupaj se je začelo pod taktirko pisca, pesnika, dramatika in vsestranskega gledališčnika Roka Vilčnika. Vzel je njemu ljube tuje pop štiklce različnih žanrov in starosti, od Toma Waitsa prek Glorie Gaynor do romskih ljudskih ter jim nadel svoja besedila. Ne prevedena, temveč napisana na novo na osnovi izvirnika. Napisana silovito lepo. Zbral je glasbenike, ki so pesmi zaranžirali, in leta 2003 zrežiral Cabaret Patetico, jazzovsko obarvano glasbeno prestavo, za katero sta bili predvideni le dve ponovitvi. Ko so posnetki druge zakrožili med ljudmi in zašli na medmrežje, se buma ni dalo več ustaviti. Čudoviti, nežni jazzovski aranžmaji, brezhibne izvedbe, edinstveno petje Nike Perunović, besedila, ki bi jih napisal vsak sam, če bi znal… vse je pripomoglo k nastanku enega največjih fenomenov sodobne slovenske pop kulture. “Besedila zadenejo v srce in možgane, naravnost in brez opozorila, s preprostostjo in iskrenostjo, ki navdušuje, in mojstrsko spreobrnejo vsakršno patetiko, ji odvzamejo negativni prizvok in ji vdihnejo novo življenje,” je zapisal radijski urednik Jani Kenda.

Še isto leto so gradivo posneli. A urejanje avtorskih pravic se je zavleklo in ob izidu prvenca je bilo prvo poglavje Patetica pri koncu. Sledili so občasni koncerti, pa poskusi s “Cabaretom Patetico 2”. Bila je HarmoNika, duo pevke Nike in pianista ter harmonikarja Dejana Berdena. Rodilo se je gibanje Nova popevka, ki veliko dolguje Pateticu in ga navaja kot svoj konstitutivni element. A za sam Patetico kakor da je zmanjkalo pogona. Dokler se glasbeniki po skoraj desetletju niso zganili in začeli delati. In danes vse je domala tako kot prej. Le bolj zrelo, bolj sodobno, bolj sveže in bolj energično kot nekoč. Z istimi sredstvi, v skoraj enaki zasedbi. A narejeno za tukaj in zdaj. Novi, avtorski Patetico so vsaj tako dobri kot stari. Vsaj.

“Začetki Patetica so Rokova zasluga. On nas je zbral, izbral je repertoar, bil je glava in gonilo. Ponovno pa smo začeli delati, ker smo sami tako želeli. Sami smo se odločili, kaj želimo igrati. Bistveno bolj samoiniciativni smo bili. Novo glasbo zato bolj čutimo. In ker smo zrelejši, danes veliko bolj čutimo tudi naše stare pesmi,” pripoveduje pevka Nika.

Še to: doživite jih lahko tudi na koncertu v osrednjem hramu kulture, Cankarjevem domu v Ljubljani, v torek 9. februarja 2016.

PREK SPLETA SO NA VOLJO tudi mnogi drugi dosedanji Izštekani

Kliknite na www.val202.si/izstekani ali http://4d.rtvslo.si/arhiv/izštekani ter izberite oddajo, ki bi jo poslušali. Nekatere so shranjene tudi v video obliki!

Val 202