Neomejeni, ultimativni, neskončni. To so le nekateri izmed pridevnikov, s katerimi ponudniki mobilne telefonije kupce kličejo k paketni vezavi oziroma uporabi njihovih storitev. A kaj, ko se v pogodbah, ki kličejo k domnevno najcenejši vezavi skrivajo male pasti imenovane administrativni stroški. Ali zares vemo, kaj plačujemo pri uporabi mobilnih storitev? Kateri stroški so upravičeno zaračunani, kateri prenapihnjeni in kateri so popolnoma neupravičeni? Seznam administrativnih stroškov, ki jih zaračunavajo operaterji pred podpisom pogodbe, med pogodbenim razmerjem ali ob morebitni spremembi ter po koncu naročniškega obdobja, je vse daljši, presenečeni uporabniki storitev pa se na Zvezo potrošnikov Slovenije obračajo z vse več vprašanji.

Neomejeni, ultimativni, neskončni. To so le nekateri izmed pridevnikov, s katerimi ponudniki mobilne telefonije kupce kličejo k paketni vezavi oziroma uporabi njihovih storitev. A kaj, ko se v pogodbah, ki kličejo k domnevno najcenejši vezavi, skrivajo male pasti, imenovane administrativni stroški! Ali zares vemo, kaj plačujemo pri uporabi mobilnih storitev? Kateri stroški so upravičeno zaračunani, kateri prenapihnjeni in kateri so popolnoma neupravičeni? Seznam administrativnih stroškov, ki jih zaračunavajo operaterji pred podpisom pogodbe, med pogodbenim razmerjem ali ob morebitni spremembi ter po koncu naročniškega obdobja, je vse daljši, presenečeni uporabniki storitev pa se na Zvezo potrošnikov Slovenije obračajo z vse več vprašanji.

“Največkrat gre za vprašanje, ali ima operater pravico zaračunavati menjavo paketa znotraj operaterja. Telekom in Simobil to obračunavata celo, ko se odločimo za dražji paket.”
 Boštjan Okorn, Zveza potrošnikov Slovenije

Najpogosteje glede visoke cene prehoda med paketi mobilne telefonije znotraj posameznega operaterja. Ena izmed razlag, zakaj mobilni operaterji postavljajo tako visok strošek zamenjave paketa, pa čeprav na meji logičnega razuma, je, da s tem želijo privezati stare uporabnike k relativno dragim paketom oziroma jih ne želijo spustiti h konkurenci.

“V zakonu o komunikacijah je člen, ki pravi, da operaterji ne smejo oteževati prehoda med operaterji. 20 evrov predstavlja znatno oviro.”
– Boštjan Okorn, Zveza potrošnikov Slovenije

Za odgovor smo prosili tudi inšpektorat za delo.

Administrativni stroški zakonsko niso regulirani

In kaj nam operaterji v okviru administrativnih stroškov še zaračunavajo poleg stroškov spremembe paketa? Priključno takso, prekinitev naročniškega razmerja, zamenjavo kartice SIM, spremembo klicne številke, strošek razčlenitve ali prepisa računa ter prenos številke k drugemu operaterju. Vsaj zadnji strošek pa regulira AKOS (Agencija za pošto in elektronske komunikacije republike Slovenije) z maksimalno ceno 5 €.

“To je eden redkih stroškov, ki jih agencija lahko regulira.”
 Marko Pohar, AKOS

Skrivnostnost administrativnih stroškov oziroma nejasnost cenikov mobilnih operaterjev na področju zaračunavanja administrativnih stroškov je tisto, čemur v Zvezi potrošnikov Slovenije trenutno namenjajo največjo pozornost, zato so začeli na spletni strani zbirati tudi podpise podpore.

Rešitev: večja transparentnost

Tudi administrativni stroški so seveda lahko upravičeno zaračunani, če se le pojavljajo v cenikih. A problem je, da jih mobilni operaterji trenutno – morda tudi nalašč – skrivajo. Dodamo lahko še, da smo vse večje in nekaj manjših mobilnih operaterjev pozvali, naj se opredelijo do zaračunavanja stroškov administrativnih storitev: pri AMIS in T2 ne zaračunavajo stroška spremembe naročniškega paketa, pri T2 niti priključnine ne, pri Telemachu pa omogočijo brezplačen prenos naročniškega razmerja. Odgovora Tušmobila nismo dobili, pa tudi pri sekciji operaterjev elektronskih komunikacij v okviru Gospodarske zbornice Slovenije se o tem niso želeli izreči.

Zahtevajte dobropis!

V obdobju, ko smo vse bolj odvisni od mobilnih telefonov, ko imamo na njih tudi bančne storitve in ko moramo biti tudi zaradi dela dostopni povsod, je popolnoma razumljivo, da želimo imeti brezhibne storitve. A v nekaterih primerih mobilni operaterji ne zmorejo zagotavljati niti osnov, to je navadnega klicanja ali pošiljanja in prejemanja SMS-ov. V idealnih primerih bo sicer operater ponudil testno obdobje, v okviru katerega bodo storitve brezplačne, da boste lahko preverili, ali na vaši lokaciji zares delujejo. Sicer pa so operaterji, vključeni v sekcijo operaterjev elektronskih komunikacij pri Gospodarski zbornici Slovenije, sprejeli samoregulacijski kodeks o minimalnih nadomestilih ob slabem delovanju oziroma nedelovanju storitev. In to nadomestilo kot nezadovoljen potrošnik, ki mu storitve ne delujejo, vsekakor lahko zahtevate.

Če boste tudi sicer imeli z mobilnimi operaterji težave, predvsem pri elektronski komunikaciji z njimi, po priporočilu Zveze potrošnikov Slovenije, v kopijo dodajte naslov AKOS-a, ne pozabite pa tudi, da morate pritožbo pri AKOSu vložiti v 15-ih dneh po tistem, ko je prišel negativen odgovor na vašo reklamacijo pri operaterju.

Miha Pongrac