UK Radio Player je enotna spletna rešitev za več kot 300 radijskih postaj v Veliki Britaniji. Snovalci enotnega radijskega predvajalnika so imeli v mislih  vmesnik, ki bi radijsko izkušnjo na spletu čim bolj poenostavil.

Na spletu je dostopnih več kot 10.000 radijskih postaj, a to je pravzaprav začetek težav. Ker radijske postaje uporabljajo lastne rešitve, je konsistentna in uporabniku prijazna izkušnja praktično nemogoča. Težavo rešuje prav Radio Player.

Britanski komercialni in javni radio sta se dogovorila o skupnem spletnem predvajalniku, ki ga bodo uporabljali vsi. Gre za posledico strateške odločitve, da je v korist rasti radijskega trga smiselno poenotiti tehnoloijo in tekmovati z vsebino. Leto po zagonu je gost direktor RadioPlayerja Michael Hill.

Osnovna zamisel RadioPlayer-ja je narediti spletni radio tako seksi kot Googlovo iskanje. To je kratek opis storitve, nam jo lahko še bolj podrobno opišete?

Niti ni toliko seksi kot enostavno. To je pomembna razlika. Ugotovili smo, da je veliko Britancev zmedenih glede radia na računalniku. Na spletnih straneh lahko poslušate deset tisoče postaj z vsega sveta, a to je težava. Iskanje ni enostavno. Le s težavo najdejo lokalno postajo, ki jo poznajo. Odlično pri radiu je, da ga vklopiš, zavrtiš gumb ali izbereš nastavljeno frekvenco in tvoja najljubša postaja je tam. Odločili smo se, da bi del te preprostosti prenesli na računalnik.

Radio Player omogoča iskanje – kako učinkovito je?

Zgradili smo lastni iskalnik, saj za radio ni bilo nobene dobre rešitve. Tudi Google pri iskanju radijskih vsebin sploh ne deluje. Začeli smo iz nič in zgradili iskalnik, ki upošteva tri stvari: vsebinsko ustreznost, ki prepoznava iskalne besede in temelji na ujemanju ključnih besed, naslednji kriterij pa je lokacija. Vemo, kje računalnik je in ker je lokacija za radio zelo pomembna, uporabniku prikažemo vsebine radiev v okolici. Tretja pomembna stvar pri radiu pa je živost, zato prikazujemo rezultate, ki jih predvajajo tisti hip, vsebine, ki sledijo v naslednjih desetih minutah ali tiste, ki so jih pravkar začeli predvajati. Algoritem je precej drugačen od Googlovega in je, tako menimo, pravi za radio.

Ali so vse radijske postaje, v predvajalniku jih je dostopnih več kot 300, sposobne pošiljati vse metapodatke o vsebinah. Za BBC je to najbrž enostavno, kaj pa za lokalne in majhne postaje, ki te tehnologije morda nimajo?

UK Radioplayer is at Radiodays Europe, marking our first birthday with a couple of announcements. Details in the session at 1515 #rde12

— Michael Hill (@RadioMikeHill) March 15, 2012

Da. Ko se pridružite Radio Playerju, tudi če ste majhna postaja, pomagamo, imamo samopostrežno spletno stran, kamor vnesete podatke o radiu, kot je na primer lokacija, žanr, ime, logotip in tako imajo vse postaje, tudi najmanjše, dobre določene osnovne metapodatke. Poleg tega nam mnogo postaj pošilja tudi podatke o programu, torej kaj trenutno predvajajo, za povrh pa dobivamo tudi podatke o predvajani glasbi. To utegne biti težavno za manjše radijske postaje, zato skušamo vsem pomagati po najboljših močeh. Postaja lahko to sporoča tudi v zapisu rss, kakor to počnejo za podcaste v iTunes, in te nato vnesemo v iskalno bazo. Ti podatki pridejo prav pri iskanju radia na zahtevo: ko uporabnik vnese iskalno besedo in klikne na rezultat, to zažene konzolo izbrane postaje in izbrano oddajo. Majhnim postajam je tako na voljo enostavna rešitev, podobna BBC-jevemu iPlayerju, to pa je domišljena tehnološka rešitev za poslušanje radia na zahtevo za zadnjih sedem dni. Majhne postaje lahko uporabljajo podobno rešitev z rss viri.

Omenili ste radio na zahtevo. Kakšen je delež poslušanja radia za nazaj v Veliki Britaniji?

Še vedno je zelo nizek. Celo na BBC-ju, ki ima na stotine, tisoče oddaj, radio v živo še vedno predstavlja okoli 80 odstotkov poslušanja. Radio je živ medij in tega ne smemo pozabiti. Karkoli si domislimo za radio, mora biti optimizirano za poslušanje v živo. Je pa radio na zahtevo priložnost, da radio raste, da ga naredimo bolj enostavnega in da še podaljšamo čas poslušanja. Te možnosti moramo poenostaviti. Uporabnike smo zmedli z besedami, kot so podcast, radio na zahtevo, avdio arhiv. Obstaja veliko načinov za ponovno poslušanje oddaj in večina jih je zapletenih. Radio player to skuša poenostaviti.

Strategi omenjajo, da bi morala komercialni in javni radio sodelovati, sploh, če je cilj skupen in je to dobro za rast radijskega trga. Se z RadioPlayerjem v Veliki Britaniji to dejansko dogaja?

Da, ko smo pred letom začeli, smo predvideli 3 do 4 milijone uporabnikov mesečno. To smo sklepali po podatkih, ki smo jih imeli o spletnih poslušalcih. En mesec po zagonu smo izmerili 5,7 milijonov poslušalcev, ob naslednji meritvi 6,7 milijona, zdaj pa imamo 7,1 milijona poslušalcev mesečno. Zagotovo smo bazo uporabnikov spletnega radia povečali, še bolj pomembno pa je to, da ti uporabniki zdaj poslušajo radio dlje časa. Tudi če poslušalec ne uporablja iskalnika ali ne določi najljubše postaje in ne izkoristi vseh možnosti, ki jih radioplayer ponuja, tudi če samo pride na stran radijske postaje in klikne poslušaj, je izkušnja konsistentna in zanesljiva. To pomeni, da se pogosteje vrača in posluša dlje časa.

Kaj pa UK RadioPlayer zunaj Velike Britanije?

Ena izmed presenetljivih stvari je zanimanje zanj in to s celega sveta, kar me je presenetilo. Po enem letu smo razvili model, ki ga lahko ponudimo drugim državam, če to želijo. Začeli smo pogajanja o licenčninah v več državah po svetu, nekaj več kot deset jih je, ki se pogovarjajo z nami, in pri ponudbi smo fleksibilni. Ponekod bi radi uporabljali le iskalnik ali delčke predvajalnika, drugo razvijajo sami; nekateri želijo celotno rešitev, ki jo lahko mi tudi upravljamo – možnosti so odprte. A v državi morajo radijske postaje vsaj delno sodelovati, da bi lahko takšno rešitev sploh predstavili. Če sodelovanja ni, če postaje ne znajo sesti za isto mizo, je rešitev, kot je RadioPlayer, zelo težko vpeljati.

Nam lahko poveste, kje se to že dogaja. Kje bo Radio Player še na voljo?

Lahko vam povem le, da smo končno podpisali pogodbo z Rusijo. Gre za velik in kompleksen trg, a so za isto mizo. Ruska akademija za radio je vplivna organizacija, ki za radio sprejema prave tehnološke odločitve. Mi predlagamo, vi pa se strinjajte glede tehnologije in tekmujte z vsebino. Tako bodo stroški digitalne distribucije nizki, ohranili pa boste tekmovalnost. Rusija je to prepoznala in želim si, da bi vam lahko naštel še vse druge države, s katerimi se dogovarjamo.

Matej Praprotnik